15 november 2008

Det är så sjukt.....

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3777544.ab

Denna artikeln läste jag på www.aftonbladet.se idag.
Gå in och läs den, det är så man blir förbannad. Det handlar om en tjej på 19 år som blir utvisade med sin 3 år gamla dotter till ett land hon inte har varit i på 10 år. Det är krig där. Sverige råder folk att inte resa dit om man inte absolut måste. Och ändå så utvisar de folk dit. Det är så sjukt.

Mamman hade börjat läsa till undersköterska och hade praktik när polisen kom och hämtade dem. Flickan är född i Sverige och gick på dagis här. Där blev hon hämtad av polis.
De bodde i Söderhamn.

Träff på Måndag den 17/11

Då antalet människor som vill engagera sig i Lys och hennes dotter växer för varje dag som går samt att det börjar bli svårt att organisera antalet personer så att vi gör ett effektfullt och smart arbete.

Då har Kommunalrådet Eva Tjärnström, elevrådsordföranden Jens Le´strade och undertecknad kommit fram till att vi behöver träffas. Alla vi som är engagerade i detta.

Datum Måndag den 17 november
Tid Kl. 13.30
Plats Rådhuset, Kommunfullmäktige salen

Det vi kan konstatera är att vi behöver göra upp arbetsuppgifterna mellan oss. Vem gör vad.
Pengainsamling, Namninsamling, manifestation, påverkan gentemot politiker och migrationsverket, samt informerar oss i vad som behövs för att få Lyss och Jessica tillbaka till Sverige.

Jag har idag träffat SFI:are på cfl och pratat om detta, vilka naturligtvis är väldigt engagerade. Jag har träffat kompisar och en mentor till Lyss som brinner för frågan.
Jag kommer förhoppningsvis under dagen etablera en kontakt med en person, som vet hur Lys och Jessica mår. Om det rapporterar jag så fort jag vet något.

I övrigt hälsar jag organisationer och privatpersoner välkomna på mötet nu på måndag.

Upplagd av Magnus Svensson

(texten är hämtad ur en grupp på facebook)

Sverige ska ju förespråka mänskliga rättigheter, men jag tycker de är ganska dåliga på det. Hur kan man annars utvisa personer till ett land med krig och fattigdom, där barnen inte har någon framtid annat än fattigdom och där de inte heller får någon skolgång eftersom det kostar.
Jag var bara tvungen att skriva av mig lite, jag blev så irriterad på hela systemet när jag läste artikeln.

1 kommentar:

  1. Om vi låter de som inte har tillräckliga skäl stanna i Sverige
    så urholkas flyktingbegreppet.
    Viktigt att förstå!

    SvaraRadera

8 år som røykefri

Ja, for 8 år siden idag så sluttet vi å røyke. Både jeg og Henrik. Utrolig nok så var det helt rett tidspunkt. Henrik begynte å ...