25 september 2008

Lyxfällan......

Satt precis och tittade på Lyxfällan på TV3. Tycker det är så bra och inspirerande att titta på.
Fick reda på att en normal månadspeng för en 13-åring efter kläder och mat är 300 kr. Men det är klart att många får mer och andra får ingen månadspeng alls. Men det är ju bara så det är. Sen så är det normalt för en 18-åring som jobbar att betala 3800 kr till hushållet för mat och uppehälle.

Jag hade ju ingen månadspeng när jag var 13 år, visserligen hade jag mat i magen, kläder på kroppen och tak över huvudet. Och det var ju bra det. Jag har aldrig fått allt jag velat ha och har pekat på, men det har inte varit någon nöd på mig. Jag har fått det jag har varit tvungen att ha, och lite till ändå. Men har inte varit så bortskämd som de flesta barn och ungdomar är idag.

Jag menar.....vad har barnen och ungdomarna egentligen att se fram emot när de fyller år och till jul. De får ju en hel massa saker under resten av året. Och tacksamma har de ju lite svårt att vara också. Visserligen är min bonusson ganska tacksam när han får något. Men det finns ju andra barn som inte är tacksamma för någon ting. Hur kul är det? Vad köper man till någon som har allt?

Det är ju inte alla som får saker hela tiden, men drar du ut på det och utgår från statistiken, så ska du nog upptäcka att i alla fall merparten av barn och ungdomar har mer saker än de egentligen behöver.
Och när det gäller leksaker...Idag har ju varje barn, i alla fall i västvärlden, 500 leksaker per barn. Och hur många leksaker leker de egentligen med? kanske 10 stycken. Det är ju ganska otroligt.

Nu kom jag ju helt ifrån ämnet men ändå inte. Det handlar ju om ekonomi också.....Idag ska alla barn ha egna sovrum. De ska ha dator, mobiltelefon med mp3. Det är ju visserligen jättebra att ha när de åker buss till sin andre förälder eller så, men hur klarade vi oss när vi var små och det inte fanns sådana saker.

1 kommentar:

  1. Hej! skulle bara säga att föräldrarna som skämmer bort sina barn det enda dom gör är att förstöra för dom och uppfattningen av sakers värde en liten skuts av mental förnedring vill jag kalla det

    SvaraRadera

8 år som røykefri

Ja, for 8 år siden idag så sluttet vi å røyke. Både jeg og Henrik. Utrolig nok så var det helt rett tidspunkt. Henrik begynte å ...